یکی از عوامل افزایش تورم و گرانی مسکن در سقز مهار شد

تصویب قیمت منطقه ای (P)توسط شورای اسلامی شهر سقز عاملی برای افزایش تورم و گرانی مسکن

تصویب قیمت منطقه ای (P)توسط شورای اسلامی شهر سقز عاملی برای افزایش تورم و گرانی مسکن

به گـزارش هه نـگاو،

 بررسی مقایسه ای قیمت منطقه ای ( p ) پیشنهادی شهرداری با ارزش گذاری اداره امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که مصوبه شورای اسلامی شهر سقز متاسفانه باعث فشار مضاعف بر مردم خصوصا اقشار ضعیف شده است.

 کیوان بهرامی رئیس شورای اسلامی شهر سقز گفت: هر سال در دستورالعمل نحوه وصول درآمد شهرداری ،فرمولهای محاسباتی کدهای درآمدی به شورای اسلامی شهر پیشنهاد می گردد که بدون شک یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین ضریب ها ، p یا همان قیمت منطقه ای می باشد و باتوجه به حساسیت موضوع، شهرداری سقز اواخر سال ۱۴۰۰ با استفاده از تجربیات کارشناسان واحدهای درآمد ، برنامه ریزی و طرح تفصیلی ، دفترچه های وصول درآمد کلان شهرها، نسبت به ریز نمودن بلوک ها و افزایش آن از ۲۸ به ۶۰ بلوک جهت عدالت بیش از پیش ، تعیین نرخ نمود و پیشنهاد مربوطه به شورای شهرارسال گردید.

بهرامی افزود: متاسفانه بعلت مخالفت چهار عضو شورا کمافی السابق با قیمت منطقه ای پیشنهادی شهرداری در دستورالعمل وصول درآمد سال ۱۴۰۱ این موضوع وتو شد و بجای آن ارزش گذاری اداره امور مالیاتی مصوب گردید (با ۴ رأی فوق). لذا با توجه به افزایش حداقل ۳۰ درصد در بسیاری از بلوکهای حاشیه شهر و همچنین افزایش بیش از ۱۰۰ درصد در بافت مرکزی شهر به استناد p دارایی، این مسئله باعث افزایش برآوردهای صورت گرفته در شهرداری سقز شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نموده است.

وی تصریح کرد : به عنوان مثال پروانه ساختمانی دو طبقه به صورت تقریبی در بهارستان در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰ میلیون بوده که بر این اساس و بعلت اعمال p دارایی بجای p شهرداری در سال ۱۴۰۱ به ۱۴/۵ میلیون افزایش پیدا کرده است این در حالی است که با قیمت پیشنهادی شهرداری این مبلغ ممکن بود ۱۲/۵ میلیون باشد.اما در کوچه های منتهی به خیابان ساحلی پروانه دو طبقه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۵ میلیون بوده که در سال جاری به ۵۵ میلیون افزایش پیدا میکند که بر اساس قیمت پیشنهادی شهرداری این مبلغ ۴۰ میلیون برآورد می گردید.

وی در ادامه گفت: متاسفانه قیمت منطقه ای دارایی نسبت به قیمت منطقه ای پیشنهادی شهرداری،دقت کافی را ندارد و کاملا به ضرر شهروندان میباشد چرا که مثلا در قیمت منطقه ای دارایی،شهرک دانشگاه و شریف آباد در یک بلوک قرار میگیرن که این مسئله به نفع اهالی شهرک دانشگاه و به ضرر اهالی شریف آباد خواهد بود و همه ما نیک میدانیم ارزش ملک و ساخت و ساز هیچگاه دراین دو محله یکسان و برابر نیست. درواقع این کارشناسان شهرداری و اعضای شورا هستند که محلات مختلف را خوب میشناسند و براساس این شناخت باید بلوکها تعریف و مناطق مختلف ارزش گذاری گردد.

بهرامی خاطر نشان کرد: اگرچه ارزش گذاری اداره امور مالیاتی برای شهرداری به صرفه تر و درآمد آن بیشتر است ولی این امر به ضرر همشهریان عزیز خواهد بود و نه تنها آمار ساخت و ساز را کاهش میدهد بلکه خود عاملی است برای افزایش تورم در حوزه مسکن و گرانی آن. اما در بلوك بندی پیشنهادی شهرداری باتوجه به بلوک بندی دقیقتر و کارشناسی شده و عدم افزايش مناطق حاشیه نشین ، عدالت محوری هدف تدوين دفترچه ارزش منطقه اي بوده و انصاف بیشتر رعایت شده است.

کیوان بهرامی درپایان‌ اظهار داشتند:هرچند نجات شهرداری از بحران ماموریت و رسالت تمام اعضای شوراست ولی حمایت از مردم و اقشار مختلف خصوصا قشر ضعیف و حاشیه نشین و جلوگیری از تورم و گرانی در حوزه مسکن بزرگترین رسالت یک عضو شورا باید باشد. /هاواری کردستان